Clifton Suspension Bridge to jeden z najbardziej rozpoznawalnych zabytków w Bristolu.

Bristol to stolica zachodniej Anglii. Miasto pełne jest symboli dawnej potęgi Zjednoczonego Królestwa i całej masy atrakcji. Turyści odwiedzający je, komplementują wszechobecną zieleń i liczne parki. Za symbole miast uważa się między innymi statek muzeum SS Great Britain, który stoi w suchym doku w portowej części miasta. Ciekawostką jest to, że powrócił on, po wielu latach morskich przygód i niezliczonej ilości tarapatów, do dokładnie tego samego miejsca, w którym został zbudowany.

Poza pięknym SS Great Britain za symbol Bristolu uważa się stary dworzec kolejowy Bristol Temple Meads. Otwarto go w roku 1840 i jest najstarszą stacją kolejową w tej części Anglii. Poza tym mamy tu jeszcze Cabot Tower, malowniczy port w Bristolu czy piękne muzea, jak M Shed Museum i Bristol Museum & Art Gallery.

Jednak najważniejszym i najbardziej rozpoznawalnym symbolem miasta Bristol jest bez dwóch zdań most wiszący, rozpięty nad doliną rzeki Avon, Clifton Suspension Bridge.

Clifton Suspension Brigde wiktoriański most wiszący i symbol miasta Bristol

Suspension Bridge w Bristolu, to jednak nie tylko symbol miasta, ale także pokaz kunsztu i rozmachu budowlanego w czasach wiktoriańskiej Anglii. W momencie rozpoczęcia budowy, Suspension Bridge był jedną z najnowocześniejszych konstrukcji mostowych na świecie.

Otwarcie nastąpiło w roku 1864 i połączył on, nie tylko oba brzegi wąwozu Avon, ale także dwie ważne dzielnice Bristolu – Clifton (to od niej wzięła się nazwa mostu) oraz Somerset.

Suspension Bridge w Bristolu

Obecnie część miasta leżąca w najbliższej odległości od mostu, uważana jest za jedną z bardziej reprezentacyjnych w Bristolu. Piękne wiktoriańskie domy, stojące nad brzegiem urwiska, osiągają zawrotne ceny na rynku nieruchomości, a otaczające je ulice są celem licznych spacerów mieszkańców oraz turystów zwiedzających Bristol.

Atrakcje w Bristolu, co robić w mieści oraz ile to kosztuje

  • Znajdź hotel w Bristolu, pamiętaj, by był on w pobliżu interesujących Cię atrakcji. Zwiedzanie będzie przyjemne i proste.

Rzeka Avon w Bristolu

Rzeka Avon, nad którą rozpięto most Suspension Bridge, jest dziewiętnastą co do długości rzeką w Anglii. Nazwę swą wzięła od walijskiego słowa afon, oznaczającego po prostu rzekę. W Wielkiej Brytanii jest kilka rzek o nazwie Avon. By odróżnić ją od innych, używa się nazwy – Bristol Avon.

Źródło rzeki znajduje się w południowej części hrabstwa Gloucestershire. Po pokonaniu około 130 kilometrów Avon wpada do rzeki Severn, która z kolei jest najdłuższą rzeką Wielkiej Brytanii. Ta ostatnia, zebrawszy wody z licznych dopływów, wpada do Kanału Bristolskiego. Avon jest w pełni żeglowna podczas przypływu. Gdy jednak następuje odpływy i wody w rzece cofają się, pochłaniana przez niezbyt odległy Atlantyk, Avon zmienia się w błotnisty strumień.

Rzeka Avon płynąca przez Bristol

Dawno temu, nim zbudowano mosty, rzeka podzielona była licznymi przeprawami. W samym tylko Bristolu funkcjonowało kilkadziesiąt połączeń promowych pomiędzy oboma brzegami. Poza tym Avon spełniała bardzo ważną rolę w transporcie wodnym. Liczne barki transportowały dobra w górę rzeki, by wrócić wypełnione jedzeniem i wytworami rolniczymi z głębi lądu.

Na brzegach rzeki przez wieki zbudowano liczne młyny, wiadukty, przepompownie i elektrownie wodne. Większość z tych budowli to cenne zabytki i kiedyś o nich opowiemy.

Pomysł i potrzeba budowy mostu nad rzeką Avon

Most, który miałby łączyć oba brzegi doliny rzeki Avon, był marzeniem mieszkańców Bristolu od setek lat. Jednak dopiero pod koniec osiemnastego wieku wiedza techniczna oraz najnowsze technologie dały nadzieję na realizacje takiej budowy.

Pomysłodawcą i wielkim orędownikiem budowy mostu, który miałby stanąć na wysokich klifach przecinających miasto był William Wick, bogaty kupiec, który jak nikt inny rozumiał potrzebę poprawy komunikacji w Bristolu. Stworzył on fundusz inwestycyjny, który miał pomnażać jego majątek do chwili, gdy kwoty będzie wystarczająca na budowę wymarzonego mostu, który połączy rozdzielone rzeką miasto.

Clifton Bridge na starej grafice

Po kilkudziesięciu latach, gdy kwota urosła rozpoczęto prace przygotowawcze do realizacji marzenia Williama Wicka. W tym samym czasie miasto podjęło decyzję o budowie mostu i o tym, że za jego użytkowanie pobierana będzie opłata, tak zwane myto, z którego most będzie się utrzymywał.

Początkowo planowano budowę mostu kamiennego, lecz pojawienie się nowych technologii pozwoliło zmienić plany i postanowiono, że nad rzeką Avon zawiśnie most stalowy.

Początkowo przyjęto projekt Thomasa Telforda, który zbudował już most wiszący nad cieśniną Menai Strait. Połączył on terytorium Wielkiej Brytanii z wyspą Anglesey, znaną z tego, że w zamierzchłych czasach istniała tam szkoła celtyckich kapłanów i druidów.

Ostatecznie jednak odrzucono projekt Telforda, uznając go za mało nowoczesny. Na jego miejsce wybrano model mostu wiszącego zaprezentowany konstruktora statków i konstrukcji stalowych Isambarda Kongdom Brunela. O tym niezwykłym inżynierze pisaliśmy szerzej w artykule o statku jego konstrukcji SS Great Britain, który jako pierwszy napędzany był śrubą, a nie jak dotychczas kołem łopatkowym.

Budowa Suspension Bridge w Bristolu

Prace przy moście rozpoczęto w roku 1831, lecz szereg nieszczęśliwych wydarzeń doprowadził do wstrzymania prac. Ponownie ruszyły one w roku 1836 i prawie by się udało, gdyby nie to, że pieniądze z funduszu, jakie powołał do życia kupiec William Wick szybko się skończyły.

Clifton Bridge podczas budowy na starej fotografii

Prace wstrzymano ponownie, a elementy stalowe mostu Brunel wykorzystał przy innych swoich projektach. Niestety inżynier zmarł nagle, nie dokończywszy projektu. Zrobili to jego przyjaciele, inżynierowie, którzy pracowali z Brunelem przy innych konstrukcjach.

Część pieniędzy zebrano, część została podarowana przez mieszkańców miasta oraz inwestorów. Udało się również pozbierać materiały, które pozostały w magazynach i prace nad budową Suspension Bridge w Bristolu ruszyły pełną parą w roku 1862, by zakończyć je dwa lata później.

Choć konstrukcję Isambarda Brunela nieco zmieniono, wzmacniając ją i czyniąc szerszą oraz bardziej elastyczną niż była w planach słynnego inżyniera, do dziś uważa się Suspension Bridge za dzieło tego niezwykłego człowieka.

Gdy zatem będziesz spacerował drogi czytelniku po pięknym Bristolu, odwiedź koniecznie most wiszący, który po wielu perypetiach ostatecznie połączył miasto i uczynił je bardziej przyjaznym. Pamiętaj też, że to właśnie tacy ludzie, jak Isambard Brunel, wytyczali nowe szlaki dla nowoczesnych konstrukcji i realizowali niezwykłe pomysły, które zmieniały świat.

Most wiszący Suspension Bridge w Bristolu ciekawostki

  • Most oddano do użytku w roku 1864.
  • Obecnie z mostu korzysta każdego dnia kilka tysięcy pojazdów.
  • Pomimo podeszłego wieku most jest w bardzo dobrym stanie technicznym i jak dotąd nigdy nie było konieczności przeprowadzenia remontu kapitalnego.
  • Most ma długość 414 metrów.
Widok na most wiszący nad rzeką Avon w Bristolu
  • Wysokość wież ustawionych na obu brzegach wąwozu rzeki Avon to 26 metrów.
  • Most zawieszony jest na wysokości 75 metrów nad poziomem rzeki Avon.
  • Most waży w przybliżeniu 1 500 ton.
  • Łańcuchy, na których wisi jezdnia, pochodzą z wcześniejszego mostu, zbudowanego przez Isambarda Brunela. Był to most zwodzony Hungerford Bridge na Tamizie.
  • Rocznie z mostu korzysta prawie 4 miliony pojazdów.
  • Mosty wiszące o stalowej konstrukcji powstały w XIX wieku i buduje się je do dziś. Jednak konstrukcje wykonane z drewna, kamienia i lin buduje się od tysięcy lat na całym niemal świecie.
  • Z mostu Suspension Bridge w Bristolu dokonano pierwszego na świecie skoku na elastycznej linie – bungee.
  • Nim zabezpieczono skraje mostu, skoczyło z niego 127 samobójców.
  • Początkowo zamierzano posadzić ogromne rzeźby sfinksów na każdym z pylonów mostu. Jednak projektu nigdy nie zrealizowano i obecnie obie wieże są płasko zakończone.
  • Z mostu mogą korzystać pojazdy nie cięższe niż 4 tony.
  • By przejechać przez most należy uiścić opłatę w wysokości 1 funta. Ruch pieszy jest darmowy.
  • Administracja mostu, która składa się z kilkunastu członków, szczyci się tym, że most nie jest w żaden sposób wspierany finansowo przez państwo. Utrzymuje się on jedynie z pobieranego za przejazd myta.
Balloon fiesta w Bristolu
Balloon fiesta w Bristolu.
  • W na początku XXI wieku podczas słynnej imprezy International Balloon Fiesta, na moście zebrało się tysiące ludzi, którzy obserwowali loty balonów nad miastem. Cała ta masa ludzi tak bardzo obciążyła konstrukcję, że obawiano się trwałych uszkodzeń. Od tego czasu most jest niedostępny podczas tego typu wydarzeń, jakie mają miejsce w mieście.
  • Ostatni lot słynnego samolotu naddźwiękowego Concorde odbył się dokładnie nad mostem Suspension Bridge w Bristolu. Samolot wraz z mostem są symbolami brytyjskiego postępu technicznego.
  • Miano najdłuższego mostu wiszącego dzierży przeprawa nad rzeką Paiva w Portugalii. Jest to konstrukcja przewidziana dla ruchu pieszego i ma długość pół kilometra na wysokości ponad 170 metrów.
  • Najdłuższym i najdroższym zarazem mostem wiszącym dla ruchu drogowego jest Most Akashi Kaikyō w Japonii. Łączy on wyspy Honsiu i Awaji. Ma długość 3911 metrów, przy czym najdłuższe przęsło to niemal dwa kilometry.

Rzeka Avon ciekawostki

  • Rzeka Avon ma długość 134 kilometrów i płynie przez hrabstwa Gloucestershire, Wildshire i Somerset w Anglii.
  • Nazwa rzeki pochodzi od walijskiego słowa afon, które oznacza rzekę.
  • Avon jest dziewiętnastą do do długości rzeką w UK.
Rzeka Avon w Bristolu widok z mostu wiszącego Clifton Suspension Bridge
  • Rzeka swój bieg rozpoczyna nieopodal miasteczka Chipping Sodbury. Następnie płynie przez Wiltshire aż do Bristolu, gdzie zasila rzekę Severn.
  • Najciekawszymi zabytkami na rzece są Clifton Suspension Bridge w Bristolu, Bathampton Toll Bridge i niezwykła konstrukcja Pulteney Bridges w miejscowości Bath. Poza tymi największymi, na rzece istnieją dziesiątki mniej lub bardziej znanych zabytków.
  • Rzeka jest spływna i dawniej była ważnym szlakiem transportu wodnego. Archeologowie odnaleźli ślady świadczące o wykorzystywaniu rzeki do celów transportowych już w epoce żelaza.
Link do komentarzy na Facebooku