Nie wiem jak Wy, ja w dzieciństwie uwielbiałem powieści i filmy opowiadające o romantycznych przygodach piratów i korsarzy wszelkiej maści. Dzielnych i nie zawsze szlachetnych ale bezustannie biorących udział w wielkich przygodach.

Napadali i łupili statki na morzach i oceanach, a skarby ukrywali w tajemniczych, niedostępnych jaskiniach gdzieś w tropikalnych krajach. Podobały mi się też piękne i zdeprawowane kobiety będące zawsze gdzieś obok, ale to już opowieść na inną okazję.

Plaże Carabao

Niedawno, podczas wizyty na południowym wybrzeżu Portugalii, mieliśmy okazję poczuć się jak moi dawni bohaterowie.

Faro w Portugali dobry kierunek na ucieczkę przed chłodem i niepogodą

Gdy Bristol, podobnie jak resztę zachodniej Anglii, nawiedziły typowe dla tej pory roku deszcze i chłody, my wysiedliśmy z samolotu na lotnisku w Faro. Portugalia przywitała nas słońcem, tak jak gdyby i ona cieszyła się z naszego przylotu.

Na termometrach prawie 18 stopni. Odebraliśmy wypożyczone auto, ciepłe kurtki trafiły do bagażnika, Magda sprawdziła wcześniej zaplanowaną trasę  i w drogę.

Algarve-jaskinie-portugalia-plaża-wybrzeże-benagil-statek-transport-morze-zwiedzanie-europa-atrakcje-co-zobaczyć_09.jpg
Wyprawa łodzią w okolicach słynnych jaskiń to fantastyczna przygoda.

Pierwsze co chcieliśmy zobaczyć to oczywiście sławna jaskinia Algar de Benagil. Dotarcie tam nie jest kłopotliwe. Trzeba kierować się ku niewielkiej miejscowości Benagil. O dziwo nie mieliśmy problemu z parkowaniem. W szczycie sezonu łatwiej podobno znaleźć ukryty piracki skarb niż puste miejsce dla auta.

Całkiem niedaleko leży miasteczko Estoi z pięknym pałacem Pallacio de Estoi. Ale to opowieść, na któryś z kolejnych artykułów.

Jaskinie Benagil można zobaczyć na większości folderów i reklam z tego rejonu, którego jest wizytówką. Pogoda była piękna i pozostało nam tylko odszukać motorówkę wożącą turystów wzdłuż wybrzeża Algavre.

Wyprawa łodzią wzdłuż wybrzeża Algavre w Portugalii

Pomimo, że jak wspomniałem, pogoda była wyjątkowo ładna tego dnia, kapitan naszej łodzi zastrzegł, iż nie będzie mógł wpłynąć na plaże w jaskini i pokaże nam ją z pewnej odległości. Winę ponosiły całkiem spore fale, które mogły bez trudu rozbić kruchą łajbę o skały.

Teoretycznie można się tam dostać kajakiem, łódką czy nawet wpław. Trzeba być jednak bardzo ostrożnym gdyż wody w tych okolicach potrafią być kapryśne i niebezpieczne. Wielu już śmiałków brawurę przypłaciło, jeżeli nie życiem to sporymi kłopotami.

Sama jaskinia pomimo, że widziana z pokładu łodzi, robi wielkie wrażenie. Ktoś powiedział, że to taki dowcip matki natury. Stworzyła tak piękny zakątek i zamknęła do niego dostęp. Piaszczysta plaża ukryta głęboko pod skałami, oświetlona przez słońce wpadające do wnętrza przez otwór na szczycie jaskini. Robi to wrażenie przemyślanej konstrukcji a nie samowoli budowlanej postawionej tu przez przyrodę.

Niektóre z jaskiń odcięte są od strony lądu. Można tam dostać się jedynie łodzią.

Takich spektakularnych dziur w ziemi jest tu cała masa. Wystarczy wybrać się na spacer brzegiem morza. Ale my wciąż byliśmy na łodzi więc popłynęliśmy dalej. Cała wyprawa trwała około godziny, widzieliśmy dziesiątki jaskiń i pięknych, romantycznych plaż. Większość z nich dostępna jest tylko od strony morza.

I tu moje skojarzenie z początku opowieści. Prawie widziałem oczami wyobraźni sunące po falach, dumne pirackie szkunery, z załogą podnieconą czekającą ich walką. Stukot drewnianej nogi herszta zagłuszany skrzekliwym rechotem papugi, no i te skarby.

Wiele jest opowieści i legend opisujących fantastyczne przygody ze złotych wieków gdy to Portugalczycy dyktowali swą wolę na morzach i oceanach. Ale legendy to nie moja specjalność. Jestem jednak pewny, że Michał wyskrobie jakąś ciekawą opowieść już niebawem.

Nasze Szlaki pozdrawiają, Ahoj.

Jaskinie w Algarve w Portugalii ciekawostki

• Benagil to najbardziej znana jaskinia w Portugalii. Pomimo, że na zdjęciach wygląda na ogromną, to tak naprawdę nie jest zbyt obszerne, ale za to bardzo spektakularna.
  • Jaskinia Benagail posiada piękną plażę o jasnozłotym piasku, który wygląda przepięknie w blasku słońca.
  • Nazwa Benagil pochodzi od odkrywcy jaskinie Algar do José Rodeira.
  • Plaże na wybrzeżu Algarve uważane są za najpiękniejsze w całej Portugalii ze względu na to, że są niewielki, piaszczyste i często zupełnie puste.
  • Wiele lokalnych film opiera cały swój biznes na organizacji wycieczek do jaskiń.