Zamek w Niedzicy, zwany też Dunajcem, to wyjątkowej urody zamczysko. Warownia położona jest w u podnóży Pienin nad jeziorem Czorsztyńskim, w województwie małopolskim. Zwiedzanie zamku i pobliskich atrakcji to  świetny pomysł na spędzenie miłego dnia.

Zamek w Niedzicy to zamczysko, które zna chyba każdy, kto, choć troszkę lubi zwiedzanie warowni. Ile to razy wpatrywałem się w zdjęcia tej majestatycznej budowli, marząc, by w końcu zobaczyć ją na własne oczy, tego już nawet nie zliczę. I w końcu w tym roku się udało.

Galeria fotografii podróżniczej

Wygospodarowaliśmy chwilkę czasu podczas letniego urlopu i podjechaliśmy do Niedzicy. Początkowo chcieliśmy tylko zwiedzić zamek i ruszyć w dalszą drogę, jednak atrakcji jest tutaj tyle, że aż żal było z nich nie skorzystać.

Jakie to atrakcje zapytacie? Piękne widoki, przeprawa promowa na pobliski zamek Czorsztyn, zapora z widokiem na dalekie Tatry i opowieści o duchach, o których opowiadałem już wcześniej. Na tyle wszystko okazało się ciekawe, że zamiast szybkiego zwiedzania, dzień upłynął pod znakiem powolnego i szczegółowego zapoznawania z historią okolicznych terenów.

Parking przy zamku Dunajec w Niedzicy

Do Niedzicy w szczycie sezonu, a także poza nim, warto przyjechać o wczesnej porze. Powód jest prosty, kto rano wstaje ten, miejsce parkingowe dostaje. Później, uwierzcie mi, możecie mieć niemały kłopot, by upchnąć gdzieś swój wehikuł. A nic tak nie psuje humoru przed zwiedzaniem, jak nerwowe wyszukiwanie wolnego skrawka miejsca postojowego.

Parking i samochody koło atrakcji

Nam się udało dojechać praktycznie przed wszystkimi turystami i każdy z parkingów był opustoszały. Dlatego zdecydowaliśmy się na ten tuż przy zamku. Wiele negatywnych opinii krąży na jego temat, że ciasny, że drogi i niemiła obsługa, ale powiem szczerze, my tych niedogodności nie uświadczyliśmy.

Co prawda później, gdy samochody wypełniły ulice, a z autokarów zaczęły wysypywać się wycieczki zorganizowane, zrobił się kocioł. Jednak jak jesteście rannymi ptaszkami tak jak my, to kierujcie się na parking zamkowy. Oszczędzicie sobie trochę nogi, a chodzenia przed Wami co niemiara.

Cena za parking przy zamku  – 12 złotych opłaty jednorazowej.

Ważna informacja. W pobliżu parkingu jest WC – dzisiaj już nie pamiętam ceny, ale wiem, że było wyjątkowo drogo.

Zwiedzanie zamku Dunajec w Niedzicy

Tak jak w przypadku szukania parkingu, tak i w przypadku zwiedzania zamku Dunajec w Niedzicy, warto się pospieszyć i być tuż po otwarciu. Macie wtedy pewność, że nie będziecie musieli przeciskać się w zamkowych korytarzach pomiędzy innymi turystami. Sława zamku wykracza daleko poza granice naszego kraju, co niestety powoduje, że zawsze odwiedzają go tłumy

Zamek w Niedzicy i rodzina Baranowskich

Nam udało się kupić bilety tuż po otwarciu kasy i do zamku wchodziliśmy pierwsi. Oprócz nas nie było praktycznie nikogo, co zresztą możecie zobaczyć na zdjęciach. Pozwoliło to nam zapoznać się w ciszy i spokoju praktycznie z każdą komnatą. Mogliśmy też opowiedzieć co nieco dzieciakom o historii zamku, jak i trochę postraszyć legendami, które poczytaliśmy wcześniej.

Co tu dużo mówić, wiedza dotycząca okolicznych duchów przydaje się zawsze. Dzięki temu dziewczynki chodzą po zamkowych komnatach zupełnie inaczej nastawione. Bardziej skupione i ciekawskie niż bez takich opowieści wprowadzających. Jeżeli macie swoje dzieciaki, które niechętnie podchodzą do zwiedzania, to spróbujcie też im najpierw poopowiadać historyjek nie z tej ziemi. Zobaczycie, że efekt Was zadziwi.

Niezwykłe położenie zamku w Niedzicy

Jednak wracajmy do zwiedzania. Czy zamek Dunajec jest fajny? Cóż zamek jak zamek. Komnaty standardowe, wyposażenie jak w każdym zamku, który przyszło nam odwiedzać, co nie oznacza jednak, że jest nudnie. Jest stereotypowo fajnie. Jednak co odróżnia zamczysko od pozostałych to położenie, które jest wręcz niesamowite.

Położenie zamku Dunajec w Niedzicy

Udostępnione tarasy widokowe, z których możemy spojrzeć na okolice, naprawdę robią wrażenie. Zarówno widok na zaporę niedzicką, jak i ten na majaczący gdzieś w oddali zamek Czorsztyn, są warte zapłacenia biletu.

Komnaty zamkowe w Niedzicy

Tak jak wspominałem, to co możemy zobaczyć na zamku Dunajec w Niedzicy, to taki zamkowy standard. Wnętrza zamku górnego i średniego przeznaczono na sale muzealne, które mają pokazywać wnętrza zamkowe z dawnych lat. Są więc sypialnie dawnych właścicieli i komnaty mieszkalne. Jest też Izba straży i żupana spiskiego, a także to, co zawsze uwielbiam zwiedzać – lochy, w których więziono i torturowano złoczyńców.

Komnaty z zamku w Niedzicy

W salach oprócz wyposażenia wystawiono artefakty odnalezione podczas prowadzonych prac archeologicznych i stare fotografie, dokumentujące zmiany zachodzące w zamczysku na przestrzeni dekad.

Tarasy widokowe najciekawszy punkt podczas zwiedzania zamku w Nidzicy

Jak dla mnie to najjaśniejszy punkt całego zwiedzania zamku w Niedzicy. Tarasy widokowe, szczególnie jak jest mało turystów, to miejsce, gdzie można odetchnąć i zachwycić się pięknymi krajobrazami.

Widok na zamek w Niedzicy oraz tamę wodną

Widok skąpanego w porannej mgle jeziora Czorsztyńskiego z majaczącym w oddali zamkiem Czorsztyn, były warte każdej wydanej złotówki.

Wozownia zamkowa w Niedzicy

Kolejnym standardowym, ale bardzo ciekawym miejscem jest wozownia. Zwiedzamy ją oczywiście w cenie biletu. Znajduje się obok parkingu zamkowego. Niestety, gdy już do niej dotarliśmy, panował taki ścisk, że tak jak szybko do niej wszedłem, to jeszcze szybciej ją opuściłem. Szkoda, bo zauważyłem kilka ciekawych pojazdów, którym fajnie byłoby przyjrzeć się z bliska.

Zabytkowy spichlerz w Niedzicy

Atrakcja płatna dodatkowo. Drewniany spichlerz powstał pod koniec XVIII wieku. Jest to jeden z niewielu tego typu zabytków w okolicy, który przetrwał, w formie praktycznie niezmienionej, do naszych czasów.

Spichlerz w zamku w Niedzicy

W roku 1998 przeniesiono do niego część eksponatów z zamku górnego, gromadzonych przez zamkowych kustoszy i otwarto wystawę etnograficzną. To, co możemy tutaj obejrzeć, to meble i wyposażenie codziennego użytku, izby mieszkalne i sztukę ludową.

Cena biletu do spichlerza w Niedzicy – 5 zł.

Niezbędne informacje praktyczne z zamku Dunajec w Niedzicy

Godziny otwarcia zamku

• W sezonie (1 maja – 30 września):  09.00- do 16.00
  • Poza sezonem (1 październik – 30 kwietnia): 09.00 – 15.30

Ceny biletów — Zamek plus wozownia

Ceny biletów, jak wszystkiego innego zresztą, to prawdziwe szaleństwo, zmieniają się z dnia na dzień. Dlatego też po aktualne informacje dotyczące kosztów zwiedzania zamku w Niedzicy, odsyłam Cię na oficjalną stornę.

Pokoje gościnne

Ciekawą opcją dla chętnych, którzy chcą spędzić noc w zamku, jest możliwość wynajmu pokojów gościnnych, zlokalizowanych w komnatach zamkowych.

Cena takiej przyjemności waha się od 200 do 400 zł.

Zamkowe duchy i legendy

Skoro zwiedzamy zamek, to warto w tym miejscu wspomnieć, że jest to całkiem nawiedzone miejsce. Straszy tutaj kilka duchów, z czego jeden zupełnie wyjątkowy, bo jest to duch inkaskiej księżniczki. Jednak zanim do niej dojdziemy, to opowiem krótko o innych, uwięzionych duszyczkach, które odpokutowują swoje niecne czyny, strasząc na zamku.

Duch okrutnego dziedzica

Pierwszy nieszczęśnik, który zasłużył na wieczne potępienie to duch dawnego gospodarza zamku. Odmówił on schronienia zagubionej mniszce, uciekającej przed tatarską hordą. Ta w akcie desperacji rzuciła na zamek i gospodarza klątwę, po której rozpętała się gigantyczna burza.
Na skutek burzy w skale, na której wybudowano zamek, pojawiła się szczelina, która wedle przepowiedni w końcu będzie na tyle duża, że pochłonie całą warownię.

Duch Brunhildy i księcia Bolesława

Kolejnymi duchami zamieszkującymi mury niedzickiego zamku są Brunhilda i książę Bolesław. Brunhilda była wyjątkowo paskudną kobietą, ciągle marudzącą, narzekającą i suszącą uszy swojemu małżonkowi.
Zawsze coś się jej nie podobało i zawsze miała coś do powiedzenia uszczypliwego. W końcu Bolesław nie wytrzymał i wypchnął awanturujące się babsko z okna wieży zamkowej, wprost do zamkowej studni.
Gdy książę ochłonął i zrozumiał, co uczynił, zaczął błąkać się nocami w pobliżu studni, ciągle błagając o wybaczenie swoją żonę. W końcu, którego dnia usłyszał martwy głos dobiegający z otchłani.
– Wybaczam ci łysy Bolesławie. – W pierwszym momencie ucieszył się bardzo, ale natychmiast przystanął, dziwiąc się, dlaczego duch ze studni powiedział do niego „łysy”, skoro jego głowę zdobi bujna czupryna.
Na wyjaśnienie nie musiał długo czekać. Gdy następnego ranka obudził się, zobaczył na poduszce pęki włosów. Od tego momentu poddani księcia zaczęli nazywać go Bolesławem Łysym. Gdy książę zmarł, jego duch pozostał w zamku, który nawiedza razem ze swoją żoną.

Duch inkaskiej księżniczki Uminy

Pamiętacie Białą Damę z zamku w Kórniku? W zamku Dunajec także straszy duch kobiety odzianej na biało. To inkaska księżniczka Umina, która w Niedzicy starała się znaleźć schronienie przed hiszpańskimi skrytobójcami.
Niestety klątwa inkaskiego skarbu, który podobno trafił do Niedzicy razem z nią oraz zaślepieni chciwością oprawcy, byli przyczyną jej tragicznej śmierci.

Biała Dama duch z zamku Dunajec w Niedzicy

Umina została zasztyletowana z wielkim okrucieństwem, a jej ducha strzegącego skarbu władcy Inków, można od czasu do czasu dostrzec, gdy błąka się zamkowym dziedzińcem.
Całą niesamowitą opowieść o inkaskim skarbu na zamku w Niedzicy znajdziecie w naszym dziale z legendami.

Pozostałe atrakcje Niedzicy co jeszcze można zobaczyć w okolicy zamku

Jak wspomniałem, na samym początku w planach mieliśmy jedynie zwiedzanie niedzickiej warowni. Okazało się jednak, że okolice są na tyle ciekawe, że szkoda było wyjeżdżać bez zobaczenia atrakcji, jakie oferuje Niedzica i jej okolice.

Zachęcamy Was, byście poszli naszym śladem. Myślę, że okolice zamku tak samo przypadną Wam do gustu, jak nam. Dlaczego? Bo jest tu po prostu pięknie!

Niezapomniany widok na warownię  z pobliskiej zapory

Tak, jak zachwycił mnie widok z tarasów zamkowych na zaporę, tak zachwycił mnie widok z zapory na jezioro. Po zwiedzaniu twierdzy koniecznie przespacerujcie się na zaporę „Niedzica i przejdzie ją do samego końca.

Nie dość, że z jednej strony będziecie mieli fenomenalny widok na zalew i górujący nad lustrem wody zamek Dunajec, to jak spojrzycie za siebie, zobaczycie (oczywiście przy dobrej widoczności) piękną panoramę Tatr.

Dziewczynki na zamku w Niedzicy

My na zaporze zrobiliśmy sobie przerwę na lekkie śniadanie i poranną kawę. Możecie mi wierzyć, że smak kawy z termosu z takimi widokami, smakuje jak marzenie. Co tam kawiarnie i wykwintne restauracje, skoro śniadanie w takim miejscu to kulinarne doznanie nie z tej ziemi – mimo że w menu, tylko bułka z serem ?

Chętni mogą zwiedzić zaporę.

Stragany i straganiki na trasie z zapory do zamku w Niedzicy

Jak w każdym, gęsto uczęszczanym przez turystów miejscu, tak i tutaj możecie szykować kasę na pamiątki, pierdołki i lokalne specjały. W Niedzicy większość handlu odbywa się na trasie zamek – zapora i to tu będą Was kusić okoliczni sprzedawcy. A trzeba przyznać, że mają czym zachęcać do wydawania pieniędzy.

Sami wyszliśmy o kilka złotych lżejsi, bo jak już dzieciaki dopadły stoiska z plakietkami, magnesami i innymi bibelotami, to nie odpuściły, dopóki nie kupiliśmy im pamiątek.

Rejs promem na drugi brzeg i zwiedzanie zamku Czorsztyn

Gdy będziecie obserwować jezioro Czorsztyńskie, na pewno zauważycie pływające co chwilę promy, wożące ludzi na drugi brzeg zalewu. Początkowo zastanawiałem się, czy warto korzystać z tej atrakcji, ale po namowie dzieciaków (no któż inny może mieć taką siłę perswazji) zdecydowaliśmy się popłynąć na zamek w Czorsztynie.

Rejs promem w okolicach zamku w Niedzicy

Powiem Wam, że nie żałuję wydanych pieniędzy, bo widok z pokładu stateczku na zamek od strony wody, jest równie piękny, jak ten z zapory. Co więcej, późniejsze zwiedzanie czorsztyńskiego zamku okazało się wielką przygodą, ale o tym już w kolejnym artykule. Przy ładnej pogodzie, koniecznie zajmujcie miejsca na pokładzie górnym. Stamtąd najlepiej wszystko widać.

Cena biletu na prom

• Dorośli – 8 zł od osoby (jedna strona) 16 zł w obydwie strony.
  • Dzieci – od 4-15 lat 7 zł (jedna strona) 14 zł w obydwie strony.
  • Dzieci do 4 lat GRATIS !
  • Rowerzyści 10 zł (jedna strona)

Trasy rowerowe i biegowe

Niedzica i okolice to raj dla turystów lubiących wędrówki piesze i rowerowe. Wytyczone szlaki i przydatna infrastruktura zapewniają możliwość spędzenia niezapomnianych chwil na łonie natury. Tak, więc jeżeli zastanawiasz się, czy warto tu przywędrować na dłużej, to się nie zastanawiaj.

Jaki rower wybrać

A jak pokonywanie tras pieszo czy rowerem to dla Ciebie żadne wyzwanie, zawsze możesz spróbować swoich sił w zawodach biegowych. Mój szwagier, terminator, który biegał już po okolicach nie raz, stwierdził, że warto tu być i zmierzyć się ze swoimi słabościami.

Listę dostępnych szlaków
Lista okolicznych morderczych zawodów sportowych

Historia zamku Dunajec w Niedzicy w pigułce i troszkę ciekawostek

Na sam koniec jeszcze kilka ciekawostek i troszkę historii (co prawda w innej formie niż zazwyczaj, ale myślę, że się Wam spodoba taka forma podania informacji).

Kalendarium zamku Dunajec w Niedzicy

• 1209 – lokacja Niedzicy przez króla Węgier Andrzeja II.
  • Początek XIV wieku – wybudowanie zamku.
  • 1325 – po raz pierwszy nazwa zamku Dunajec pojawia się w oficjalnych dokumentach.
  • 1342- 1347 – zamek wraz z okolicznymi terenami stał się własnością króla węgierskiego Ludwika I Wielkiego.
  • 1431 i 1433 – okolice zamku najechali Husyci. Nie zdecydowali się jednak na atak na warownie.
  • 1529 – król węgierski Jan Zapolyia podarował zamczysko polskiemu magnatowi Hieronimowi Łaskiemu. Ten jednak, prowadząc hulaszczy tryb życia, zamek w niedługim czasie odsprzedał.
  • 1683 –został zdobyty przez wojska Imre Thokolyego oraz rozbójników Salantsyego.
  • 1820 – zamek został odnowiony przez nowego właściciela Andrzeja Horvatha.
  • 1920 – zamek znalazł się w granicach Polski.
  • 1945 – twierdza przeszła na własność Skarbu Państwa.
  • 1963 – w zamku utworzono muzeum.
Zamki i pałace w Polsce oraz warownie, ruiny i zamczyska

Ciekawostki związane z zamkiem Dunajec w Niedzicy

• Janosik na zamku Dunajec w Niedzicy – podobno w zamkowym więzieniu osadzono samego Janosika (tego prawdziwego). Udało mu się jednak wyrwać łańcuchy ze ściany, wyważyć masywne drzwi więzienia i zbiec do swojej ukochanej Maryny.
  • Filmy kręcone na zamku – zamek Dunajec w Niedzicy to świetna, naturalna scenografia do filmów. Nakręcono tutaj między innymi „Wakacje z Duchami”, „Janosika”, „Zemstę” i netflixowego „Wiedźmina”, gdzie pełnił rolę warowni w królestwie Temerii.
  • Klątwa zamkowej studni – podobno każdy mężczyzna, który ma coś na sumieniu i spojrzy w głębię zamkowej studni oraz wypowie imię swojej ukochanej, to wyłysieje w trybie natychmiastowym.
  • Zapora w Niedzicy – to najwyższa zapora ziemna w Polsce uszczelniania gliną. Jej wysokość to 56 m.
  • Wysokość skały – na której zbudowano zamek to 556 m n.p.m. Przed utworzeniem zalewu skała wznosiła się 80 metrów nad nurtem rzeki.